פיננסי >

ירידה במפלס החלב

הנחיות שיכנסו לתוקף באוגוסט מתיימרות לעשות סדר במחיר מוצרי החלב. על פיהן נאסר על המחלבות ורשתות השיווק למכור מוצרים שדומים למוצרים מפוקחים, במחיר יקר ממחיר המוצר המפוקח

 

יום חמישי בערב. אתם מתייצבים בסופר, מצוידים ברשימת הקניות שהכנתם מבעוד מועד בהמלצת המומחים לחיסכון, נעמדים מול מדף מוצרי החלב וקוראים ברשימה: "אחד חלב, 3% שומן". נשמע קל, אבל אז מגיעה הדילמה האמיתית: תנובה, טרה או יטבתה. לכאורה כולם זהים, באותו גודל, עם אותם אחוזי שומן – אז למה המחירים שונים? משקה חלב, כמו מוצרי חלב נוספים, הוא מוצר בפיקוח שעבורו מוגדר מחיר מקסימום מסוים. אלא שעד עתה לא היה מעקב אחר מוצרים דומים למוצרים המפוקחים.


את הפער הזה ניצלו היצרנים והקמעונאים כדי למתוח מעט את הגבול, ולהעשיר לא רק את החלב, אלא גם את עצמם. כך למשל נוצרה אריזת 2 ליטר חלב 3% שומן של טרה ושל תנובה שאפשרה למחלבות להתחמק מפיקוח משום שעל פי הצו רק חלב באריזת 1 ליטר מפוקח. גם אריזת 200 גרם חמאה לא הייתה בפיקוח, ואילו 100 גרם כן. משרד החקלאות ופיתוח הכפר זיהה את הפרצה ופרסם לאחרונה הנחיות שיכנסו לתוקף ב-1/8 השנה, ומגדירות מהו "מוצר דומה", במטרה להכניס גם מוצרים מן הסוג הזה לפיקוח.


לפי ההנחיות, מוצר דומה הוא מוצר העונה לפחות על אחד מן הקריטריונים הבאים: מוצר זהה, שההבדל בינו לבין המוצר שבפיקוח הוא גודלו, משקלו או אריזתו; מוצר הזהה בתכונותיו אך מיוצר תחת מותג או יצרן אחר, לדוגמא חלב של תנובה, טרה או יטבתה; מוצר מפוקח שעובר שינוי כלשהו בעמדת המכירה, למשל גבינה צהובה שנפרסה במעדנייה; מוצר שיש בו תוספת או היעדר של מרכיב מסוים, ביחס למוצר המקורי, כל זמן שהשוני הזה אינו משפיע באופן משמעותי על התועלת לצרכן, לדוגמא מוצר דל נתרן או מועשר בסידן. ההנחיות החדשות, נועדו לחדד את אי הבהירות בנוגע למוצרים שבפיקוח ולמנוע את ניצול הפרצה הזו על חשבון הצרכנים.



מוצרי חלב דומים יכנסו לפיקוח


גביע גיל ב-12 ₪ במקום 1.5

כדי להמחיש את הבעייתיות, יצאנו לבדוק בשבוע שעבר מוצרים שונים בסניפים של הרשתות "שופרסל ישיר", "מגה בעיר", "סופר באבא" ו"סופר יודה" בתל אביב. אריזת ליטר אחד של חלב מועשר מבית יטבתה (השייכת לקבוצת שטראוס) נמכרה בסניף של רשת "מגה בעיר", תמורת 10 שקלים. זאת בהשוואה למחיר המופיע ברשימת המוצרים המפוקחים העומד על 5.90 ש"ח לאריזת חלב 1% שומן ו-6.30 ש"ח לחלב 3% שומן. באותו סניף, נמכרה אריזת 2 ליטרים של חלב ב-17 ₪, אלא שלפי ההנחייה החדשה, אריזה כפולה של המוצר המפוקח תעלה מחיר כפול מהמחיר של המוצר המקורי, כלומר 11.80 לחלב 1% שומן ו-12.60 לחלב 3% שומן.


דוגמא נוספת היא השמנת החמוצה. לפי המחירון לצרכן, מחירו של גביע 200 מ"ל שמנת חמוצה 15% שומן אמור להיות 2.44 ש"ח. עם זאת, בסניף של רשת "סופר באבא" ובסניף של רשת "סופר יודה" בעיר, המחיר המופיע על גבי הגביע הוא 3 ₪. גם השמנת המתוקה המכילה 38% שומן, שהצטרפה לפני כחצי שנה לרשימת המוצרים המפוקחים, נמכרת במחיר גבוה מזה הקבוע בתקנה: במקום 6.60 ₪, מוצעת השמנת המתוקה של "טרה" בסניף של רשת "סופר יודה" שנבדקו במחיר 10.40 ₪, כלומר - יותר מפי 1.5 מהמותר.


בסניף של רשת "מגה בעיר", הגדילו ראש ופרסמו רשימה של המוצרים המפוקחים ומחירם. אחד המוצרים שהופיעו ברשימה הוא חמאה באריזה של 100 גרם שמחירה לפי ההנחייה הוא 4.08 ש"ח. לצד השלט, הונחו על המדף אריזות חמאה שהמחיר שמוטבע עליהן הינו 4.20 ש"ח.

ולסיום, הדובדבן שבקצפת: בסניף של רשת "סופר באבא" נמכר גביע לבן 3% שומן, המקביל לגביע גיל 3% שומן שמחירו לפי ההנחיות הוא 1.52 ש"ח, במחיר שיא של 12.10 ש"ח. רשימת מוצרי החלב שבפיקוח מכילה, בנוסף למה שהתייחסנו אליו, גם חלב 3% שומן ו-1% שומן בשקית, אשל 4.5% שומן, גבינה לבנה 5% שומן, גבינה צהובה חצי קשה עמק 28% שומן וגבינה צהובה קשה גלבוע 22% שומן.


שוק מופקר

ישנם מספר גורמים להיווצרות הפערים הללו כשהראשון בהם הוא רשתות השיווק. "רשתות השיווק נוקטות ב"שיטת מצליח", מסביר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "הכלכלנים דוגלים במה שהם קוראים שוק חופשי, כלומר לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם, ולהמעיט ככל האפשר בהתערבות של הממשלה בשוק.


זה יפה, חוץ מדבר אחד: פעמים רבות, הסיסמא הזו "שוק חופשי" מאפשרת לתאגידים חזקים, שיש להם כוח ריכוזי בשוק שאינו תחרותי, להסתתר מאחוריה על מנת לשמר את הכוח שלהם ולנצל אותו לגריפת רווחים גבוהים מאוד מהצרכנים. כשהם הם אומרים ´שוק חופשי´, הם בעצם מתכוונים לשוק מופקר".


סיבה נוספת לפערים היא האכיפה, או היעדר האכיפה. "על האכיפה אחראית הרשות השלטונית", מסביר פלג, "אבל לשם כך היא צריכה משאבים, ואנו יודעים שזו הבעיה אחת הקשות בישראל. יש חוקים טובים, אבל אכיפה מאוד מקרטעת במקרים רבים, אבל לא מספקת וכשאין דיין, אין דין".


כאן, נכנסת הבעיה האחרונה – הצרכנים. "שיטת מצליח" שבה נוקטות הרשתות מצליחה פעמים רבות, והצרכנים רוכשים את המוצרים מבלי לדעת כמה הם עולים או כמה הם אמורים לעלות. "אנחנו במועצה לצרכנות דוגלים בפיתוח האכיפה האזרחית, באמצעות הגברת המודעות של הצרכנים ומתן כלים בידיהם ותמריצים לפעול בעצמם לאכיפת החוק", אומר פלג. לדבריו, ניתן היום לתבוע את בתי העסק על פגיעה בצרכנים בניגוד לחוק ולקבל פיצוי של אלפי שקלים. המועצה לצרכנות פתחה שירות מיוחד שמסייע לצרכנים בתהליך. "רק בשנה החולפת, הוגשו כ-600 תביעות שזכו ל-94% הצלחה", מספר פלג. "כך יכולים הצרכנים לפצות במידת מה על אוזלת ידה של הממשלה בנושא".


האם הרחבת הפיקוח על מוצרי החלב יעילה? נעקוב ונדווח
 

קבוצת סיון - מיתוג | מיתוג באינטרנט