פיננסי >

חקלאי, על ההזדמנות העסקית הבאה שלך בסין כבר שמעת?

 שי ירון על האופציה הסינית לחקלאים ישראלים, למה זה צריך לעניין אתכם ומדוע עכשיו זה הזמן הנכון ביותר ללמוד עליה 

פתגם סיני ידוע אומר כי "הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים. הזמן הבא הכי טוב הוא עכשיו!"


ואכן השוק החקלאי הסיני חווה רנסנס בשנים האחרונות. ממדינה מסוגרת, הנשענת על מזון בסיסי דוגמת אורז ומיני אטריות, הופכת סין למדינה שבה האוכלוסיה דורשת מגוון רחב יותר של מזונות צמחיים ובשר בקר, עוף וביצים כמקור חלבון.


בכתבה זו נעמוד על המגמות העיקריות המשפיעות על השוק החקלאי בסין ומניעות את השינויים המשמעותיים בו:


אוכלוסיה ושטח -

האוכלוסיה הגדולה בעולם, של 1.35 מיליארד נפש וכ 50% מהאוכלוסיה בגילאי 25-54, יוצרת ביקוש עצום למזון יומיומי. מכיוון שסין היא המדינה השלישית בגודלה בעולם, הובלת תוצרת לכל חלקי המדינה מתגלה לעיתים קרובות כמשימה מסובכת ומורכבת.


בשונה ממחצבי טבע, בהם ה"אימפריה" הסינית נאלצת לצאת אל מחוץ לגבולותיה, סין יכולה לספק בשטחה שלה כמעט את כל צרכיה החקלאיים. שטחה העצום כמו גם המגוון היחסי של מזג האוויר בה מאפשר לגדל גידולים רבים ושונים.


עיור וגידול מעמד הביינים –

למרות שכ- 70% מאוכלוסיית סין עודם חיים באזורים כפריים, 30% הנותרים מהווים כ-400 מיליון איש המתגוררים בערים (יותר מכל אוכלוסית ארה"ב!), כאשר חלקם הגדול חיים ב"מגה-ערים" דוגמת שנחאי (22 מיליון איש), בייג´ינג, גואנג´ו ואחרות. תהליך העיור, ובעקבותיו גידול במעמד הביניים הסיני, מביא איתו חשיפה למזונות חדשים עבור האוכלוסיה ורצון לצרוך מגוון רחב יותר של מזונות, בעיקר המבוססים על בשר וחלבונים.


באופן כללי, עלייה בצריכת הבשר הינה גורם משמעותי ביותר בשינוי שווקים חקלאים, שכן על מנת לייצר גרם אחד של בשר בקר יש צורך בשבעה גרם צמחים על מנת להאביס את הבהמה. בשר בקר וחזיר הינם הבשרים העיקרים בסין (בשונה מהודו בה כמעט ולא אוכלים בקר וגם החזיר אסור לאכילה באזורים המוסלמים). על מנת לספק את הביקוש העצום, סין הפכה ליבואנית ענק של מזון יבש (ולא מהונדס גנטית), למאכל בעלי חיים.


צריכת פירות וירקות –

בהמשך למגמות הללו, מחקרים מראים כי בפועל יש עליה של כ-300% בצריכת ירקות ופירות בעשור האחרון בשוק הסיני. כמובן שכנגזרת של עליה בוצעה השקעה גדולה במטעים ובייבוא של סחורות (כמו גם הקטנת הייצוא הסיני – למעט מקרים בהם יש עדיפות משמעותית במחירי הייצוא).


בזבזנות ואי יעילות של שרשרת אספקת המזון –

בזבוז וחוסר ראייה מערכתית מביאים לחוסר התייעלות כלכלית ולאי מיצוי יכולות הגידול והקנייה של הסינים.

כל מי שהיה בעבר בארוחה סינית אמיתית, ראה בוודאי את הכמויות הגדולות הזורמות לשולחן וכך גם בכל השולחנות השכנים. הסינים אוהבים ארוחות גדולות כסמל לעושר, הצלחה ואווירה טובה. אמנם, כתוצאה ממנהג זה, כמות גדולה מהאוכל שעל השולחן מוצא את מקומו בפחי האשפה. בנוסף, שרשרת האספקה במדינה איננה יעילה דיו וישנן הערכות הקובעות כי 50% מתוצרת החקלאית שמופקת איננה מגיעה לצרכנים!


כניסה של שחקנים בינלאומיים –

כיום, שחקנים גדולים כמו Metro, Carrefour, Wal-Mart, Tesco, RT Mart נוכחים בסין ומרחיבים פעילותם עם הזמן. מחקרים עולמיים קובעים שהשפע והמגוון שמביאות איתם הרשתות גורם באופן ישיר לעלייה בצריכה של מזון טרי ויבש.

מעבר לעלייה משמעותית בביקושים לתוצרת רבה ומגוונת יותר, ישנו ביקוש גדול לתוצרת באיכות גבוהה יותר. סין הגדירה את נושא הבטיחות באוכל (Food Safety),
כנושא בעל עדיפות לאומית, כאשר עיקר החשש של הצרכנים והממשל הוא סביב נושאי היגיינה וסניטריה של התוצרת. 
על ההבדלים שבין ההגדרות השונות נעמוד בטור אחר.


                                    התפלגות הגידולים החקלאיים בסין (כ-122 מיליון הקטר)



 


ניתן לראות כי גם בשוק החקלאי חווה סין שינויים גדולים מאוד בשנים האחרונות, הביקושים ההולכים וגדלים מחד (כאשר כל ההערכות מראות כי הם ימשיכו לגדול) והאימוץ האיטי יחסית של טכנולוגיות ושיטות מתקדמות מאידך, יוצרים הזדמנויות גדולות לחברות ישראליות בתחומים החקלאים אשר יודעות לשלב ידע, מוצרים, נציגות וקשרים בשוק הסיני עצמו. ככל שהתזונה הסינית תמשיך להתבסס על מוצרים חקלאיים נראה ששוק זה על בעיותיו, מגבלותיו וההזדמנויות שבו ימשיך לגדול ולהוות חלק מרכזי בכלכלה הסינית.


בכתבה הבאה נתמקד באתגרי שוק החממות הסיני, יתרונותיו ומגבלותיו.


הכותב, שי ירון, מנהל חברת Growing-Smart, המייעצת ללקוחות וחברות חקלאיות בנושאים מקצועיים, פיננסיים ועסקיים.

www.growing-smart.com

קבוצת סיון - מיתוג | מיתוג באינטרנט