חברתי >

תלמידי חטיבת הביניים קופצים למים

בתוכנית לימודים ייחודית תלמידי חטיבה ותיכון מפתחים פתרונות שחוסכים לנו מים וכסף

עומר, תלמידת תיכון "מאיר" בקרית גת, הייתה נרגשת מאוד כשהציגה את פרויקט הסיום שלה בתחרות ארצית מול חבר שופטים שכלל מומחים למדעי המים מישראל. היא הציעה דרך פשוטה אבל מקורית להוזיל את עלות התפלת המים, על ידי חימום מקדים ושימוש בתאים סולאריים.


המומחים מרשות המים שהקשיבו לה בעניין רב לא רק שיבחו אותה, אלא גם הבטיחו שיעודדו את השימוש ברעיון במפעלי התפלה חדשים.


עומר הייתה אחת מאלפי תלמידים שהשתתפו בשנה האחרונה בתכנית ´נוער שותה מים ודעת´, שזורעת זרעים לדור הבא של מדעני המים הישראלים.


ג´יל לשיפור ההשקיה

התלמידים המשתתפים בה נחשפים בדרך חווייתית לטכנולוגיה וידע שהפכו את ישראל לפורצת דרך בניהול המים כמשאב. לצד סיורים, ולמידה עיונית הם משתתפים בניסויים ופרויקטים הממחישים כיצד חשיבה מחוץ לקופסא מאפשרת לנצל טוב יותר את המים.


כך תלמידי כיתה ז´מבית ספר אל מותנאבי בכפר מנדא שבגליל לקחו על עצמם למצוא שיטה יעילה וכלכלית לצמצום בעיית דליפה בקו מים במערב היישוב שלהם.הפתרון החדשני שפיתחו- מגוף המפחית את לחץ המים בשעות בהן הצריכה נמוכה (בדרך כלל בלילה) וכך מפחית בחצי את כמות המים שמתבזבזים דרך החורים- עשוי לחסוך יותר ממאה אלף ₪ בשנה. מנהל תאגיד המים סובב שפרעם, שתמך בקיום התכנית בבית הספר, שוקל ליישם את הרעיון.


ואילו תלמידי כיתה ח´ בביה"ס המעפילים בלוד בדקו האם כדורי ג´ל תפוחים ורוויים במים המשמשים להשקיה חסכוניים משיטות ההשקיה המסורתיות. בניסוי הם גידלו פרחי אמנון ותמר - חצי בהשקיה רגילה וחצי עם כדורי ג´ל, וגילו שהכדורים מאפשרים לרווח את מועדי ההשקיה משלושה ימים לשמונה ימים.


בפרויקט אחר בו שיתפו פעולה תלמידים מבי"ס רבין בקרית גת עם חט´´ב אחמד סאמח באבו טור בירושלים, תיכון אורט מדעים ומנהיגות בדלית אל כרמל, ותלמידי חט´´ב מזרזיר שבגליל, נבדקו השפעות ארוכות טווח של השימוש במי קולחים מושבים להשקיה בחקלאות.


כל בית ספר בחן כיצד סוג אחר של גידול כמו פטרוזיליה, עדשים, ותירס, מגיב להשקיה במים מושבים שיש בהם שרידי נוזל כביסה או סבון כלים. התלמידים בחנו גם אפשרויות לטיפול משותף משוכלל של מועצות מקומיות (ערביות ויהודיות) בשפכים לצורך השבתם לחקלאות.


בעתיד תעודת בגרות במדעי המים

מייסד התכנית ד"ר אמנון שפי משקיע בה את מיטב זמנו ומרצו, מתוך אמונה בחשיבות העמדת הדור הבא של מומחי המים. שותפים לתפיסת עולמו גופים רבים שהצליח לרתום לפרויקט, בין היתר רשות המים, הטכניון, משרד הכלכלה, האגף להוראת המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, חברת ברמד, תאגידי המים וארגון הרוטרי.



ד"ר אמנון שפי עם תלמידים


"מדינת ישראל מובילה עולמית בטכנולוגיות הטיפול במים. כדי להמשיך ולהוביל, יש צורך להכין את דור העתיד לטפל במשאב החיוני שנמצא במחסור עולמי שגובר במהירות" הוא מסביר בראיון שקיימנו עימו.


למי מיועדת תכנית הלימודים? מיהם התלמידים שמשתתפים בה?

"כיום משתתפים בה תלמידי 19 חטיבות הביניים ותיכונים מרחבי הארץ, מכל המגזרים - מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי ועד לישיבות תיכוניות ולמגזר הערבי. חשוב לנו להביא לעבודה משותפת בין בתי הספר ממגזרים שונים. למשל, השנה בלטו בתי ספר אחמד סאמח באבו-טור בירושלים ואורט בדלית אל כרמל ששיתפו פעולה עם תיכון רבין בקרית גת.

פיתחנו שפע תכנים ומערכי ההעשרה המאפשרים להתאים את רמת התכנים לגיל התלמידים מחגיל חט"ב עד בגרות במקצועות המדעים בתיכון."


מה לומדים?

"לומדים על משק המים בישראל ובעולם, צריכת המים בצומח ובחי, אספקתם לכל סוגי הצריכה, וטיפול בהם לאחר שהם הופכים לשפכים. בפרק עומק משמעותי לומדים פתרונות מים מתקדמים כמו התפלה והשבת קולחים להשקיה בחקלאות".


איך עובדת התכנית? איך היא משתלבת בלימודים?

"פיתחנו מערכת למידה אינטרנטית (e-learning), אנחנו יוצאים עם התלמידים לסיורים במתקני התפלה ושאיבה, מערכות אגירה והובלה, מפעלים לטכנולוגית מים כגון מפעלי המגופים, מכוני מחקר ואקדמיה כמו מכון המים בטכניון.


חלק מהסיורים הם דווקא ב"מפעלי מים" עתיקים כמו הבארות האנטיליות או אמות המים בירושלים מתקופת בית ראשון ושני, וכן במוזיאונים ארכאולוגיים ובאתרי רשות הטבע והגנים שיש לנו עמם שיתוף פעולה חינוכי.

גולת הכותרת היא תחרות נוער ארצית שנערכת בשיתוף רשות המים בסוף שנת הלימודים. העבודות הבולטות משתתפות גם בתחרות פרס שטוקהולם הנערך בחודש מאי מידי שנה".


מי מלמד את החומר בכיתות?

"מורים בבתי הספר, שמקבלים מאתנו הדרכה הכשרה ותמיכה. התלמידים פוגשים גם מומחים בתחום המים מהטכניון".



בטכניון


מה יוצא מזה לתלמידים?

"יותר מכל דבר אחר התכנית מטפחת אצל הצעירים סקרנות, מעורבות, עבודת צוות, ואחריות אישית ללמידה. דרך לימודי המים אנחנו מספקים מודל חינוכי שמעניק לנוער ידע בסיסי בתחומים מגוונים - ממדעים וגיאוגרפיה, ועד מורשת היסטוריה כלכלה ואזרחות.


מערך הלימוד המשוכלל מקנה ידע ומטפח יכולות מחקר, הרגלי שיתוף ועבודת צוות, יכולת תחקיר באינטרנט, עיבוד המידע והצגתו בפני קהל.

עד כה בתחרויות הארציות ראינו מצגות ופרויקטים מצוינים שהרשימו כמובן את כל המעורבים בתכנית - ממשרד הכלכלה ועד לחברות מסחריות וסטארטאפים של טכנולוגיות מים.


אנחנו מקווים שמעבר לקירוב בני נוער לענף המים, חלק מתלמידי התכנית יהפכו לעתודה שתמשיך בעתיד ללימודים אקדמאיים במקצועות הקשורים לענף."


האם מתקיים שיתוף פעולה עם חברות מענף המים?

"כן, למשל עם חברת VID, המפעילה את מתקן ההתפלה באשקלון, ותמכה בפרויקט כבר מראשיתו ומארחת תלמידים במפעל שלה באשקלון. בהמשך הצטרפו חברת תהל ומר קרסו יזם טיהור בארות המים וחברות המגופים ניטור המים, תאגידי המים בירושלים (הגיחון) בשפרעם ובאילת חברת ההתפלה בחדרה - H2ID WD, ועוד".


מה התכניות שלכם להמשך פיתוח התכנית?

"אנחנו מתכננים לאפשר למצטיינים להמשיך את לימודיהם במסגרת התכנית גם בכיתות י"א - י"ב. כבר כיום מאפשר משרד החינוך להגיע עד לבגרות בנושא המים באמצעות עבודות חקר במסגרת גיאוטופ ועירוטופ.


במישור מקביל, אנחנו רוצים לייצר עוד שותפויות עם חברות בענף המים כדי ליצור עבור התלמידים שלנו הזדמנויות למידה ואולי גם השתלבות בעבודה יותר מאוחר. כמי שמקרב את הנוער לנושא המים ומגדל את דור מומחי המים העתידי בישראל, אנחנו מזמינים את חברות המים להשתתף גם בתכנים ובפעילות אירוח תלמידים והנחיית פרויקטים."


קבוצת סיון - מיתוג | מיתוג באינטרנט