חברתי >

המאבק בפערי התיווך: חניון הנתיב המהיר יהפוך לשוק

בדצמבר יחנך שוק איכרים ענק בחניון הנתיב המהיר, על כביש 1 ליד מחלף שפירים. האם הוא יגרום לרשתות המזון להוריד מחירים? חשיפה בלעדית

ביום שישי, 12/12/2014, יחנך שוק איכרים ענק במתחם הנתיב המהיר, סמוך לכביש 1. זה יהיה עוד צעד במאבק ביוקר המחייה ובקופון המושמץ שגוזרות רשתות השיווק הגדולות. הפעם היוזמה להקמת השוק לא מגיעה מצד החקלאים, אלא דווקא מאיש עסקים הפעיל בענף המזון יותר מ-30 שנה.



בקרוב שוק. צילום מתוך דף הפייסבוק "הנתיב המהיר"


יוסי פוזניאק היה מנהל מפעלי בשר ומזון, ניהל חנויות לממכר מזון, וליווה עשרות יצרני מזון בתהליכי הייצור והשיווק. "הרעיון להקמת השוק עלה בעקבות פשיטת רגל של מפעל לייצור מזון אורגני שליוויתי", הוא מספר לי בראיון טלפוני. זעזעה את יוסי העובדה, שהעסק קרס בגלל רשתות השיווק, על אף שהיו לו מוצרי מזון טובים שנמכרו מצוין. 


יצרנים קטנים נסגרים בגלל רשתות השיווק

ההסבר לכך מצוי בשיטת העבודה הדורסנית של הרשתות. "הוא (בעל המפעל, א"ג) קיבל שקל עבור כל מוצר, הן מכרו אותו בעשרה שקלים ובהרבה מקרים לקחו ממנו גם את השקל משום שהן היו מחזירות לו מוצרים שהמתינו זמן רב על המדף ולא נמכרו. עד שהגיע למצב שהיה חייב לרשתות סכום גדול מזה שהן היו צריכות לשלם לו". לדברי יוסי, בעל המפעל נאלץ בסופו של דבר למכור את כל רכושו וכיום הוא מתקיים מקצבת ביטוח לאומי.


היצרן האורגני עליו מספר יוסי אינו מקרה נדיר. אלה בדיוק הקשיים בהם נתקלים החקלאים, ויצרני מזון קטנים. בשיחה קצרה שולף יוסי דוגמאות למכביר של עסקים שנאלצו לסגור בגלל פערי השיווק: יקבי בוטיק, חקלאים ובעלי מפעלים קטנים.


"יש המון יצרנים שמסוגלים לייצר מאכלים מדהימים, אבל אם לא יפנו לרשתות השיווק, לא יצליחו למכור. הבעיה היא שרשתות השיווק קובעות את המחיר. הן מכניסות רק מי שמוכן למכור להן בתנאי סחר שיאפשרו להן להרוויח פי 5 ו-6 ממחיר המוצר". וכך, לדברי יוסי, אין סיכוי ליקבי בוטיק או מגבנות בוטיק לשרוד ואנחנו נשארים רק עם מאכלים שנוצרים במפעלים לייצור המוני, ומשלמים עליהם הרבה מעבר לעלות האמיתית שלהם.


לפגוש את יצרני המזון ולא דרך מדפי הסופר

בשנים האחרונות פנה יוסי לעסקי הנדל"ן, שם הוא מוצא את עיקר פרנסתו, אך לא זנח את אהבתו לאוכל. לפני 3 וחצי שנים ייסד את קבוצת הפייסבוק "טעם ואוכל", במטרה לאפשר דיון בקרב חובבי גסטרונומיה, ומומחים – שפים, מסעדנים, וייצרני בוטיק. "בקבוצה יש מקום כמעט לכל מי שאוהב אוכל, למעט הגופים הגדולים המוסדיים".


הרעיון להקמת השוק שיאפשר לציבור הרחב לפגוש את האנשים שמכינים לו אוכל ולא דרך מדפי הסופר, רקם עור וגידים בקבוצה שמונה היום לא פחות מ-11,500 חברים. ליוסי חָברו חנן שגיא, מנכ"ל איגוד השפים, ודותן, בעל בית הקפה שבמתחם הנתיב המהיר. לאחר מו"מ ארוך הם השיגו זיכיון להפעלת השוק בימי שישי במתחם הענק שמיקומו במרכז הארץ על כביש 1, אידיאלי לדבריהם.


מה יהיה בשוק?

"רק דוכנים של חקלאים ויצרני מזון קטנים שיציעו תוצרת טרייה ישירות לציבור, בלי פערי התיווך של רשתות השיווק".


המבקרים בשוק יוכלו לטעום נקניקיות שייצר השף אלן טלמור, פטריות שגודלו במצע מיוחד, פרחים, שמן ממפעלי בוטיק שונים, "גם כאלה שזכו בפרסים בינלאומיים", מבטיח יוסי. יהיו גם דוכני דבש, חלבה, יינות של יקבים קטנים, וכמובן תוצרת חקלאית טרייה.


יוסי מוסיף ומסביר, כי מחיר הדוכנים למציגים יהיה סמלי כ-150-100 ₪ ונועד רק לכסות את עלויות הפקת השוק.


בנוסף, חברו מארגני השוק לעמותת "לשובע", המספקת מזון לנזקקים. שאריות מזון שיוותרו לאחר סגירת הדוכנים, יועברו בעזרת העמותה לנזקקים, ויחסכו לחקלאים ויצרני המזון את הצורך לזרוק לפח אוכל טרי.


"בשנים האחרונות החנויות הקטנות נעלמו", אומר לי יוסי עם סיום השיחה. "הגענו למצב שהכול זה רשת, אפילו בתי קפה. לבחור אחרי צבא אין סיכוי לפתוח בית קפה קטן משלו. זה מצב שחייב להשתנות. כשהשתחררתי מהצבא היה לי עסק קטן והתפרנסתי בכבוד, הבן שלי לא יכול".


לא בטוח שהשוק החדש לבדו יוכל לפתור את הבעיה, אבל אם נחבור כולנו- צרכנים, חקלאים ובעלי מפעלי בוטיק - נצליח לנגוס נתח קטן מרווחי העתק של הרשתות, ואולי זה מה שיגרום להן למתן את תאבת הבצע.


הקליקו לעוד שוקי איכרים

קבוצת סיון - מיתוג | מיתוג באינטרנט