מקצועי >

כך תצרו הזדמנויות עסקיות חדשות למשק

פיתוח עסקי יאפשר לכם לנצל הזדמנויות, ויחסוך מכם הפסדים כתוצאה משחיקת יתרונותיכם אל מול המתחרים. איך עושים זאת נכון? בכתבה הבאה

לפני כמה שנים גילו חקלאי הערבה יתרון יחסי מובהק, אחד אחרי השני הסבו שטחים לגידול פלפל, פיתחו זנים חדשים באיכות יוצאת דופן, והייצוא צמח - תרתי משמע. הפלפל התאים להם מכל הבחינות, והם הפכו מקצוענים נטולי פשרות בגידולו.


בעבר הערבה הייתה מזוהה עם גידולים אחרים- למשל, המותג "אבטיח חצבה".  אז מה קורה כאן? מה מגדלים בערבה – פרחים, מלונים, פלפלים או הלהיט החדש – תמרים? מי מחליט, כך באמצע החיים, להחליף התמחות בהתמחות?


מה שעובר על הערבה הוא המחשה ברורה של תהליכי פיתוח עסקי.


אז מה זה בעצם פיתוח עסקי?

כשאתם עובדים כדי למכור, לסגור עסקאות, זה מכירות.


כשהעבודה שלכם מתרכזת בפיתוח המוניטין המקצועי של המשק, בניית מותג (אבטיח חצבה, כבר אמרנו?) ומערכות יחסים עם לקוחות פוטנציאליים, זה שיווק.


כשאתם מטפלים בדור הבא של המשק – ענפים חדשים, זנים חדשים, שווקים חדשים, שיטות חדשות – זה פיתוח עסקי.

פיתוח עסקי מאפשר לכם להמשיך להתקיים ולצמוח כשהעולם סביבכם משתנה.


פיתוח עסקי מתגלגל

חקלאים מזהים כי יתרון יחסי שהיה להם, כגון ראשוניות ואקלים, נשחק ואילו החסרונות היחסיים - כוח עבודה יקר ובמחסור, ריחוק מהשוק וסיכוני מטבע, משפיעים יותר.

ראשוני החקלאים מנסים ענף חדש ואחרי שמתחילים לראות הצלחה, מצטרפים אחרים. זהו תהליך של פיתוח עסקי מתגלגל.


פיתוח עסקי מנוהל

החיסרון העיקרי בתהליך המתגלגל הוא בעיית השליטה. אם השוק משתנה לאט, ואפשר ללמוד מהשכנים מהר מספיק, אז הפיתוח המתגלגל עובד, לא נגרמו נזקים גדולים, והולכים על בטוח. הבעיה היא כשעולים מאוחר מדי על הגל, כשהנזקים שנגרמו מפעילות בשוק בלי יתרון יחסי משמעותי, הובילו להפסדים עונה אחר עונה, וכשמגיע רגע האמת – לא נשאר כסף להשקיע בעתיד.


אז למה כל כך קשה לנהל תהליך פיתוח עסקי?

כי המוטיבציה שלנו היא להרוויח העונה, להחזיר חובות ולחיות. בעבור מי שמגדל פלפל ומרוויח –להשקיע בגידול תמרים זה לקחת נתח מהמשכורת ולהכניס לאדמה. מי שמגדל פלפלים וכמעט לא מרוויח, או לא עלינו מפסיד, צריך לקחת אשראי בתקופה שהכי קשה לו.


אז איך נכון לבצע לתהליך פיתוח עסקי?


הסתכלו הרחק קדימה 

אמנם היום, מחר ובעונה הבאה אין שום סיכוי שתרוויחו כסף מזומן מהפיתוח העסקי, אבל זכרו כי אם לא תשקיעו היום, מחרתיים כבר לא יישאר לכם כסף להשקיע.

חפשו יתרונות יחסיים שישרדו לאורך זמן. כמה זמן? מספיק כדי להחזיר את ההשקעות. על יתרון נצחי עוד לא שמעתי.


זהו ופתחו את יכולות הליבה של העסק

יש חקלאי שיודע לעשות את העבודה פרפקט עד הסוף, אבל לא פחות חשוב – מההתחלה. לחקלאי כזה כדאי (אולי), לייצר תוצרת שהאיכות שלה נמדדת בקו הגמר. חקלאי אחר יודע לייצר מסות ביעילות. לחקלאי מסוג זה אולי כדאי לשקול ניהול של שותפויות או הקמה של משקים גדולים בחו"ל.


זהו ופתחו את נקודות החוזק מול לקוחות ושווקים

אדם שמחזיק את הלקוחות קרוב אליו, והם מחזיקים אותו קרוב אליהם, יוכל לפתח את העסק שלו סביב הלקוחות, ולמכור להם גם תוצרת של אחרים.

לעומת זאת, חקלאי שמוכר כי הגידול שלו מעולה – עדיף שיחפש גידול בו יוכל להתמחות, ויאתר שותף שיבצע את המכירות.


 

הקדישו סכום להשקעה בפיתוח עסקי

השקיעו כסף קטן כל שנה ועונה להתערות בשווקים, ללמידה.
הוסיפו כסף מעט יותר גדול לניסיונות.
אחת לכמה שנים, השקיעו כסף גדול להשקעות כבדות בהסבת חלקים משמעותיים מהמשק.


 

זכרו שלא לעולם חוסן

חקלאים אולי יודעים זאת יותר מכולם - מה שקרה העונה לא מובטח בעונה הבאה. יודעים, אבל ברגע האמת יותר קל להתחיל עוד עונה ולקוות לטוב.

חקלאים הם זן אופטימי, לוקחים כדרך שגרה סיכונים שהיו מערערים את נפשם של רוב בעלי העסקים. אבל לצד האופטימיות צריך תמיד להחזיק תזכורת קטנה – ההיסטוריה חוזרת.


בכתבה הבאה נעמיק בנושא – איך מזהים את היתרון היחסי, ואיך הופכים את הידע לתהליך פיתוח עסקי.


עקבו אחרינו באמצעות Like בדף הפייסבוק ונעדכנכם שכתבת ההמשך תתפרסם.


*ניר גרני הוא מנכ"ל משרד פארטו ניהול וייעוץ הפועל בתחום הייעוץ הכלכלי והעסקי בתחומי התעשייה, המסחר, השירותים וחקלאות.

הקליקו לעוד כתבות של ניר גרני
 


קבוצת סיון - מיתוג | מיתוג באינטרנט